Hoe pak je een maand zonder alcohol aan als horecaondernemer?

De feestdagen liggen ondertussen achter ons en de nieuwjaarsdrinks zijn ook weer voorbij. De lege flessen champagne, wijn en cocktails zijn ondertussen naar de glasbak gedaan en de kortste maand van het jaar is weer aangebroken. Dat betekent sinds 2017 dankzij Tournée Minérale ook een maand zonder alcohol. Maar hoe pak je dat als ondernemer nu precies aan, een maand zonder alcohol? Wij geven je alvast wat informatie en handige tips!

SPOEDCURSUS TOURNÉE MINÉRALE

Tournée Minérale is ondertussen een vast begrip geworden onder de Belgen. Iedereen kent het of heeft er al eens van gehoord. Voor zij die er nog nooit van hoorden, of die niet weten wat het precies inhoudt, geven we een korte spoedcursus. 

Tournée Minérale, is een campagne die ons sinds 2017 aanzet om bewust na te denken over onze algemene alcoholconsumptie. Want hoeveel drinken we nu eigenlijk op een maand? We staan er vaak niet bij stil wanneer en waarom we alcohol drinken. Er zijn heel veel gelegenheden waarbij we wel eens graag een fles bovenhalen. Denk aan verjaardagsfeestjes, Nieuwjaar, Kerstmis, recepties, romantische diners, promotie, luxe ontbijtjes, op hotel, sportwedstrijden, of simpelweg omdat het kan én lekker is. 

Door een hele maand bewust voor non-alcoholische drankjes te kiezen, sta je stil bij hoe vaak je nu eigenlijk voor alcohol kiest. Februari is hiervoor de perfecte maand, zeker omdat een alcohol detox na de feestdagen wel eens deugd kan doen. Misschien heeft het feit dat het de kortste maand van het jaar is er ook iets mee te maken.

VOOR IEDER WAT WILS

Aan allen die meedoen, proficiat. Aan allen die niet meedoen, ook proficiat. Want het is natuurlijk je eigen keuze of je meedoet met Tournée Minérale of niet. De redenen erachter kunnen verschillend zijn: even detoxen na de feestdagen, je doorzettingsvermogen op de proef stellen, gezondheidsredenen, noem maar op.

Voor de ondernemers lijkt het promoten van een maand zonder alcoholconsumptie een contradictorische zet. Want je wilt toch dat de klanten op café of restaurant komen? Het is net een slimme zet om mee te doen. Want ook de klanten die meedoen aan soortgelijke initiatieven willen nog steeds een gezellig avondje uit beleven. Het is dus belangrijk om voor iedereen lekkere drankopties te voorzien. Het aanbod uitbreiden met non-alcoholische opties is een logische stap!

ALCOHOLVRIJE ALTERNATIEVEN

Zij die meedoen met Tournée Minérale zijn op zoek naar non-alcoholische drankjes. Frisdrank is daarbij vaak het eerste alternatief dat in gedachten springt. Maar dat is natuurlijk minder spectaculair om te bestellen en ook minder winstgevend voor de horeca uitbaters. We gaan dus op zoek naar een alternatief voor dit alternatief. Iets dat je graag bestelt, dat er leuk uitziet en dat winstgevend is. Weet je al waar we aan denken? Juist, ja. Mocktails

COCKTAILS, MAAR DAN ZONDER ALCOHOL

Mocktails worden steeds populairder. Ze zijn daarom een interessante investering die lang na Tournée Minérale het goed zal blijven doen. Want ook los van de campagne zien we een toenemende vraag naar alcoholvrije dranken. Van alle non-alcoholische alternatieven zijn mocktails de meest winstgevende. Zeker wanneer je ze kant en klaar aankoopt. Ze zien er precies hetzelfde uit als cocktails: een groot glas met ijs en eventueel leuke  garneringen. Kortom, een gezellig en feestelijk uitziend drankje dat ideaal is voor de bobs die nog naar huis moeten rijden, voor zij die geen zin hebben in alcohol en voor zij die geen alcohol mogen drinken. Want het is natuurlijk niet leuk wanneer je omringd door leuk gekleurde cocktails, wijnen en bieren een simpel colaatje moet drinken. 

Ambrosia scaled
Ambrosia (0% alcohol)

Afgeleid van het Griekse ‘Ambrosios’ wat onsterfelijk betekent, is deze mocktail een echt voorbeeld van een godendrank net als nectar. Onsterfelijkheid kunnen we niet beloven maar deze combinatie van citroen, framboos en veenbessen zal je zeker niet teleurstellen!

Ipanema 1 scaled
Ipanema (0% alcohol)

Afgeleid van het Griekse ‘Ambrosios’ wat onsterfelijk betekent, is deze mocktail een echt voorDe Ipanema is een mocktail met net dat beetje meer pit. Het frisse van de limoen samen met de fruitigheid van de passievrucht werkt super samen met het intense van het gemberbier (niet-alcoholisch) wat resulteert in een heerlijk complex drankje.

FRISDRANK IN EEN NIEUW JASJE

Natuurlijk blijven de alledaagse frisdranken de eerste keuze van vele klanten. Maar wie zegt dat ze in een simpel, standaard glas geserveerd moeten worden? Je kan eens nadenken over leuke manieren om de eenvoudige dranken in een hip jasje te stoppen. Een ander glas, een schijfje citroen of sinaasappel aan de rand in plaats van in het glas, een milieuvriendelijk of metalen rietje in een trendy kleur, borrelnootjes erbij. Er zijn talloze manieren om een simpel glas frisdrank, of water, om te toveren tot een instagram worthy versie

Leuke ideeën, waarmee je ook na Tournée Minérale aan de slag kan. Mocktails en hip uitziende drankjes zijn sterk in opmars. Ze bieden je zaak heel wat voordelen. Zo zorgen ze voor gratis reclame op social media omdat ze er leuk uitzien en maak je je huidige aanbod aantrekkelijker.

Doe jij met je zaak mee aan Tournée Minérale? Deel dan zeker je ideeën met ons via social media! 

Ben je nog op zoek naar lekkere mocktails om aan je drankkaart toe te voegen? Neem dan zeker een kijkje in ons aanbod.