Heb je je ooit al eens afgevraagd waarom bepaalde restaurants je doen watertanden terwijl je andere gewoon voorbij loopt? Of waarom je in sommige winkels meer geneigd bent om iets te kopen dan in andere? Het antwoord ligt misschien wel verscholen in kleurenpsychologie. In deze blog ontdek je hoe kleurenpsychologie al jarenlang wordt toegepast in marketing en hoe je het kunt gebruiken om je zaak meer winstgevend te maken.
Als je onze vorige blogposts hebt gelezen, ben je je er vast van bewust dat kleur een fundamenteel element is in de vormgeving van je menukaart en je zaak. Geen wonder, want kleur is een van de krachtigste communicatiemiddelen in marketing omdat het je humeur, hongergevoel, acties en reacties beïnvloedt. Kleurenpsychologie wordt dan ook al jaren gebruikt in marketing.
Bovendien is er ook al heel wat onderzoek gedaan naar kleuren en hun invloed op het gedrag en de beslissingen van de consument. Wat blijkt? Het is ook erg sector gerelateerd. Wat werkt voor een verzekeringskantoor, doet dat bijvoorbeeld niet direct voor een restaurant. Het is dus raadzaam om je als eigenaar of uitbater van een horecazaak even te verdiepen in kleurenpsychologie om te ontdekken wat het voor jouw zaak kan betekenen.
Want wist je dat bepaalde kleuren de honger kunnen opwekken? Je langer in je zaak laten vertoeven of zelfs meer doen bestellen? Of net andersom kunnen kleuren er ook voor zorgen dat ze net géén honger meer hebben of verward worden. We vertellen je graag alles over welke kleuren het beste bij jouw zaak passen en hoe je ze gebruikt in je menukaart.
Welke kleuren gebruik je nu het best voor een horecazaak? Die vraag is niet eenduidig te beantwoorden, omdat het deels afhankelijk is van welk type zaak je uitbaat. Wat werkt voor de ene, werkt misschien niet voor de andere. Alles hangt af van de waarden waarvoor je staat, het gevoel dat je wilt creëren én het type producten dat je serveert. Er zijn echter wel een paar algemene ‘richtlijnen’ die je kan volgen.
Kernwoorden: Elegantie, formeel, durf en kracht
Gebruiken in: Bars, nachtclubs
Effect: Zwart staat over het algemeen voor een beetje mysterie, maar is ook heel elegant en formeel, of net heel stoer. Door veel zwart te gebruiken kun je dus een opvallend statement maken. Gebruik de kleur echter spaarzaam, en vooral om andere kleuren te doen opvallen. Te veel zwart kan een ruimte al snel te donker maken of de indruk geven dat het klein is. Dat geeft je klanten geen fijn gevoel.
Kernwoorden: Puurheid, modern, properheid
Gebruiken in: Kleine bistro’s, feestzalen en trouwzalen
Effect: Wit zorgt in het algemeen voor rust en vrijheid. Dat geeft dus veel ruimte om het te combineren met andere, opvallende kleuren. Het geeft een heel propere indruk maar mag niet steriel overkomen. Zorg dus voor een goede balans.
Kernwoorden: Vertrouwen, rust, loyaliteit
Gebruiken in: Koffiebars, cafés, nachtclubs, maritieme restaurants
Effect: Blauw is in de eerste plaats een kleur die je als uitbater van een horecazaak beter kan vermijden. Waarom? Deze kleur wordt in de natuur het minst teruggevonden. Dit kan ervoor zorgen dat je klanten hun goesting of hongergevoel vermindert. Je hersenen zouden een natuurlijke afkeer creëren om je te beschermen tegen het eten van iets wat niet goed voor je zou zijn. Het kan er wel voor zorgen dat je klanten meer dorst krijgen, vooral op een warme dag. Net omdat het ook doet denken aan water. Soms, bij spaarzaam gebruik, werkt het ook goed voor maritieme restaurants.
Kernwoorden: Eerlijkheid, eenvoud, weldaad, gezondheid
Gebruiken in: Koffiebars, bistro, hedendaagse restaurants
Effect: Bruin is een heel aardse kleur die je gasten helpt om zich te ontspannen en zich comfortabel te voelen. Wist je dat het zelfs een gevoel van steun en stabiliteit kan geven? Zo stimuleert het gasten om terug te keren. Helemaal onbewust!
Kernwoorden: Gezond, organisch, duurzaam, milieuvriendelijk, vers
Gebruiken in: Saladebars, gezonde bistro’s en restaurants, veggie en vegan focus
Effect: Net zoals bruin is groen een aardse tint. Het is dus een erg ontspannende en geruststellende kleur. Omdat groen zo veel voorkomt in de natuur is het een uitstekende keuze voor zaken die gezonde en natuurlijke voeding serveren.
Kernwoorden: Vrolijkheid, vriendelijkheid, zelfzekerheid
Gebruiken in: Fast food, ijssalon, ongedwongen sfeer
Effect: De kleur oranje zorgt ervoor dat je je vrolijk voelt. Het is dus ideaal voor zaken met een informele, leuke sfeer. En net omdat het zo een fijn gevoel geeft, is het ideaal om te gebruiken in zaken met minder gezonde voeding, omdat mensen zich zo minder schuldig voelen over wat ze eten. Zo is de kans groter dat ze meer bestellen.
Kernwoorden: Geluk, energie, warmte
Gebruiken in: Fast food, informele zaken, kleine bistro’s en cafés
Effect: Bepaalde geeltinten hebben een vergelijkbaar effect als oranje. Ze maken mensen blij en creëren een algemeen goed gevoel. Geel is heel levendig en opwindend en dus een ideale keuze voor stimulerende omgevingen. Let dus op voor een plek waar je het net heel rustig wilt houden. Ontspanning en geel gaan niet bepaald samen!
Kernwoorden: Formeel, sierlijk, strak
Gebruiken in: Luxe merken, kantoren, interieurontwerp
Effect: Grijs straalt neutraliteit en evenwichtigheid uit. Het wordt gebruikt om een gevoel van verfijning en elegantie over te brengen. Daardoor gebruiken luxe merken en exclusieve autodealers vaak deze kleur, om een gevoel van prestige en kwaliteit te creëren. Het zorgt ook voor een tijdloze uitstraling en rustgevende ambiance. Dit is dus een perfecte kleur voor een zaak die pure elegantie wilt uitstralen.
Kernwoorden: Stimuleert appetijt, nood, activerend, passie
Gebruiken in: Fast food, hoge tafelomzet op korte tijd
Effect: Rood kan de harten van je gasten letterlijk sneller doen slaan, wat ervoor zorgt dat ze hongeriger worden. Het is een erg activerende kleur die mensen snel doet beslissen, maar ook snel terug doen vertrekken nadat ze klaar zijn met eten. Dat is belangrijk als je de tafels tijdens een shift snel van nieuwe gasten wilt voorzien.
Kernwoorden: Verfijning, kwaliteit, creativiteit
Gebruiken in: Cosmetica, wellnesscentra, creatieve industrie
Effect: Het effect van paars op een zaak gaat consumenten aanspreken die op zoek zijn naar luxe en creativiteit. De paarse kleur gaat ook voor een ontspannen sfeer zorgen. Paars zal daarbij ook de perceptie van waarde verhogen waardoor het gevoel van exclusiviteit en premiumkwaliteit wordt versterkt.
Kernwoorden: Hoop, liefde, empathie
Gebruiken in: Kinderkleding, bloemisten, beauty-industrie
Effect: Roze straalt zachtheid, speelsheid en romantiek uit. Het spreekt emoties aan en kan klanten aantrekken die op zoek zijn naar een charmante of romantische ervaring. Perfect voor de ideale date night dus!
Niet alleen in het interieur en de branding van je zaak is kleurgebruik belangrijk. Ook in je menukaart heeft het effect op je klanten hun gedrag. Het is dus raadzaam om hier rekening mee te houden wanneer je je menukaart opmaakt. Om je klanten beter te begrijpen, moet je je ook bewust zijn van hoe de kleuren interageren met je klanten, hun eetlust en hoe het hun keuze beïnvloedt. De stap van het interieur naar je menukaart is gelukkig maar klein, omdat steeds dezelfde waarden verschijnen als het gaat over menukleuren. Het komt erop neer dat je zoveel mogelijk onnatuurlijke kleuren, zoals paars en blauw, wilt vermijden. Kies in de plaats voor heldere kleuren die je klanten stimuleren. Hou daarbij wél rekening met het type zaak dat je hebt en welk resultaat je exact wil verkrijgen.
Door te werken met kleur vestig je de aandacht op bepaalde items of categorieën op je menukaart. Het is erg slim om gerechten of drankjes met een hoge marge in de kijker te zetten, of de items die je om een andere reden heel graag wilt verkopen. Items met zo’n hoge marge worden Sterren en Puzzels genoemd in de menumatrix. Gebruik idealiter kleuren die de honger stimuleren en het beslissingsproces versnellen.
Meer informatie over de psychologie van de menukaart lees je in deze blog.
Daarnaast moet je ook steeds zorgen voor de best mogelijke balans. Stomp je kaart niet vol met opvallende oranje en rode elementen als dat eigenlijk helemaal niet past bij je zaak of je gasten overdonderd worden door de felheid van de combinatie.
Let op dat de kleuren op een harmonieuze manier met elkaar en het interieur interageren én dat ze bovendien passen bij je zaak. Hoewel blauw bijvoorbeeld over het algemeen te vermijden is, bestaan er natuurlijk uitzonderingen. Denk aan restaurants waar veel vis wordt geserveerd, aan het water. Als je de kleur spaarzaam toepast en combineert met neutralere kleuren draagt het bij aan de algemene sfeer van je zaak.
Ook voor bepaalde bars is blauw bijvoorbeeld een slimme keuze, net omdat het wél drinklust kan opwekken door de link met water. Zit je op het zonovergoten terras van een hippe zomerbar? Een likje blauw kan dan absoluut geen kwaad, integendeel.
Spreek je met jouw zaak vooral kinderen aan? Dan zijn onnatuurlijke kleuren vaak ook wel een goede keuze, omdat dit soort felle kleuren ook heel speels zijn. Dat leuke, onbezonnen gevoel neemt bij kinderen vaker de overhand dan de instinctieve afkeer voor onnatuurlijke kleuren. Ga in je snoepwinkel of ijssalon dus je gang!
Door bewust te kiezen voor de juiste kleuren in je interieur, branding en menukaart kun je een sfeer creëren die past bij jouw zaak en klanten zal aantrekken. Kleurenpsychologie is een waardevol hulpmiddel dat je kunt gebruiken om je zaak te onderscheiden van de concurrentie en de winstgevendheid te vergroten. Dus ga aan de slag en ontdek welke kleuren het beste bij jouw zaak passen en hoe je ze effectief kunt inzetten om je doelen te bereiken.
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |