Search
Close this search box.

hoe creëer je een aantrekkelijke en winstgevende cocktailkaart

Heb jij een horecazaak? Dan heb je vast al lang begrepen dat je er niet meer om heen kan: cocktails zijn een must in je zaak. De zoete, frisse, bittere of pittige drankjes met een stevige punch zijn populairder dan ooit. In elk gezelschap zit minstens één cocktail lover. En toch is het niet meteen vanzelfsprekend om zomaar cocktails op je kaart te zetten. Je wil namelijk kwaliteit bieden maar ook voldoende omzet creëren. Je gasten verwennen, maar geen uren bezig zijn om van je cocktails een paradepaardje te maken. Hoe stel je je cocktailkaart zo samen dat hij aantrekkelijk genoeg is voor je klanten én bovendien winstgevend is voor je zaak? Dat ontdek je hier, met advies van experten in de sector. 

To cocktail or not to cocktail?

Om de beste cocktailkaart samen te stellen kan het eigenlijk twee kanten uit. Situatie 1: Je hebt momenteel al een aantal cocktails op je menukaart staan en hebt een goed idee van wat je klanten appreciëren. Dat is makkelijk! Situatie 2: Je begint van 0 en hebt totaal geen idee welke richting je uit moet. Hoewel dat iets meer inspanning vraagt, ben je met onze hulp snel op weg. Als je al cocktails serveert is het eenvoudiger om in te schatten wat een succesformule zal zijn voor jouw klanten. Je hebt al een publiek om te bevragen én kan bovendien de rekensom al maken van wat er nu echt graag gedronken wordt. De topfavorieten van je klanten krijgen meteen een plaatsje gereserveerd op je kaart! 

Serveer je nog geen cocktails? Tijd om je doelgroep onder de loep te nemen. Profiteer je vooral van je locatie in een grote stad of op een grote markt? Dan krijg je veel eendagsvliegen over de vloer van over het hele land of zelfs de hele wereld. Je zal dus altijd een paar klassiekers op de kaart moeten zetten die altijd scoren. Daarnaast is het leuk om ze te laten genieten van lokale lekkernijen, of net heel seizoensgebonden smaken.

Heb je een klein, lokaal café met veel stamgasten en bezoekers uit de dorpskring? Dan is het helemaal oké om je aanbod wat kleiner te houden omdat je je doelgroep ook beter kan begrijpen. De kans is namelijk groot dat je minder verschillende soorten mensen over de vloer krijgt en je makkelijker met hen in interactie kan gaan over wat ze nu echt graag op jouw kaart zouden zien staan. Aan de slag! 

Jouw cocktailkaart: klassiekers, suggesties en mocktails.

Klassiekers

Een paar toppers die elke kaart zou moeten hebben, ook al heb je kleine kaart in een kleine gemeente. Het gaat hier over de signatures. Kies voor vier echte toppers die je niet direct afwisselt, maar je gasten als standaard kunnen verwachten in je zaak. Ook passanten of eendagsvliegen zijn altijd tevreden met deze producten op de kaart. Succes is sowieso gegarandeerd omdat de drankjes eenvoudig te maken zijn, altijd volgens hetzelfde proces. Dit zijn de cocktails waar je veel marge op moet nemen omdat ze normaal gezien het vaakst verkocht zullen worden. Onze aanbeveling?

Veel cocktaildrinkers hebben nogal een ‘sweet tooth’. De zoetere cocktails vallen over het algemeen het meest in de smaak bij het grotere publiek. Daarom mag de all-time favorite Mojito gewoon niet ontbreken. Een zoete klassieker met een frisse toets. De Lazy Red Cheeks‘ vult deze perfect aan met haar fruitig karakter. En hoewel de Pornstar Martini eigenlijk geen introductie meer nodig heeft, zetten we deze tropische cocktail met zacht vanillearoma toch nog eens graag in de kijker. Een topper die zelfs de niet-cocktaildrinkers helemaal stapel maakt. En voor de koffie-liefhebbers mag een ‘Espresso Martini’ op geen enkele cocktailkaart ontbreken. Wist je dat deze laatste cocktail ook vaak gedronken wordt door mensen die niet graag koffie drinken? Just saying… 

pexels pavel danilyuk 7594154 scaled

Suggesties

Als je een viertal vaste cocktails op de kaart hebt staan is het een goed idee om ze aan te vullen met iets leuk, iets opvallend en speciaal. Een drietal cocktails die je aanbod spannend houden en je vaste gasten verrassen. Je kan dit aanbod  elk seizoen wisselen bijvoorbeeld, of aanpassen op basis van bepaalde trends. Hou er rekening mee dat de smaakprofielen van de cocktails onderling niet te sterk overeenkomen. Kies bijvoorbeeld eens voor een sterkere Manhattan of een bitter drankje zoals de Negroni en verwen niet alleen de zoetebekken in je zaak. Merk je dat je doelgroep wel van het zelfde smaakprofiel houdt? Blijf dan binnen dat profiel, maar kies voor een ander type fruit en spirit zodat het geheel toch weer helemaal anders is.

Binnen deze variërende cocktaillijst is het ook leuk om te werken met lokale producten. Deze drankjes scoren altijd goed bij toeristen en passanten, maar zorgen ook voor de nodige authenticiteit bij je vaste klanten van in de buurt.  Zin om nog een stapje verder te gaan? Maak van je suggesties echte showstoppers. Verwerk een creatief element in je cocktail of creëer bijvoorbeeld een drankje dat je aan tafel afwerkt. Doe iets opvallend en uniek. Creëer een ervaring die mensen maar al te graag willen delen met elkaar. In ‘real life’ en op social media: #instaproof!

Deze suggesties mogen dan ook gerust iets meer tijd in beslag nemen dan de klassiekers. Durf in te boeten op de marge die jij ermee wint. Bekijk het als een soort investering in service om je vaste klanten te verwennen. Dat rendeert op de lange termijn altijd. Ze keren vaker terug naar jouw zaak, eventueel met een hele nieuwe groep mensen, nét omdat ze zo een speciale ervaring hebben gehad. Aangezien de meeste mensen uit zo’n grote groep toch voor de klassiekers kiezen, blijven je marges helemaal in balans. 

Mocktails

En tot slot is het een must om rekening te houden met mensen die geen alcohol drinken, maar toch mee willen genieten van een gezellig moment met zinnenprikkelende drankjes. Mocktails zijn al enige tijd niet meer weg te denken uit onze horecazaken. Vanaf het moment dat je één cocktail serveert, moet je ook een mocktail voorzien. En dan hebben we het niet over een casual vruchtensapje met grenadine, maar over een volwaardig drankje met een gebalanceerd smaakprofiel waar elke cocktailliefhebber met plezier van sipt. Zet er drie op je kaart. Ontdek wat je klanten lekker vinden en wissel eventueel af en toe af om het vernieuwend te houden voor je vaste klanten.

Klassiekers

De signatures van je zaak, die standaard op je kaart staan. Smaken die door het grote publiek gewaardeerd worden. Altijd dezelfde kwaliteit, snelheid en marge. 

Mojito

Op basis van witte rum, rietsuiker, limoen en veel verse munt.

Pornstar Martini

Een zacht vanillearoma en tropische passievruchten op basis van vodka.

Lazy Red Cheeks

Een Antwerpse klassieker op basis van vodka, frambozen en violet.

Espresso Martini

Een ijskoud espressodrankje met sterke koffie, vodka en een zoete toets. 

Suggesties

De speciale cocktails, wisselend afhankelijk van het seizoen of de trends van het moment. De showmakers van je kaart die klanten aantrekken en verrassen.

Seizoensgebonden

Varieer met fruitige, zomerse smaken en winterse, kruidige specialiteiten.

Showstopper

Geef je cocktail een showelement mee. Werk het af aan tafel of doe eens iets zot.

Lokaal

Integreer lokale producten: leuk voor toeristen, nostalgisch voor vaste klanten.

*Kies voor een ander smaakprofiel dan je signature cocktails zodat er voor ieder wat wils is en je voldoende variatie op je kaart hebt. 

Mocktails

Alcoholvrije toppers die een absolute meerwaarde zijn voor elk café. Fraaie creaties die geen alcohol nodig hebben om te smaken naar meer. 

Verrassend

Not your regular ‘sinaasappelsap met grenadine’. Verras je gasten met nieuwe smaken.

Variërend

Wijzig van tijd tot tijd je non-alcoholische cocktails zodat de keuze altijd spannend blijft.

verdomd lekker

Kies voor kwaliteit en de juiste balans voor een sublieme smaak.

Sip back and relax

En zo heb je ineens een verrassende, creatieve cocktailkaart met maar liefst 10 sublieme drankjes. Een groep van 10 sfeermakers kan zo genieten van elk een ander drankje. Of je vaste gast kan op 10 verschillende dagen telkens een ander drankje uitproberen. Bovendien zorg je er met de variërende sectie uit de kaart voor dat je aanbod snel weer wisselt. Zo blijven jouw drankjes altijd up to date en interessant. Wedden dat dit een succes wordt? Cheers!

Wil je jouw kaart uitbreiden met winstgevende cocktails? Ontdek ons aanbod.